Dziś napiszę o prostym podejściu do nauki, o którym często zapominamy. To podejście jest ukierunkowane na zapamiętywanie i przede wszystkim na zdobywanie umiejętności. Pokażę Ci aż lub tylko trzy etapy. A ty odpowiedz sobie czy przechodzisz przez nie? Rozpocznę od przedstawienia strony nauczyciela, a potem strony ucznia — samokształcenia.
Zanim rozpoczniemy, musimy postawić jedno zasadnicze pytanie: Co chcemy? Rozbijając je na: Co chcemy wiedzieć? Co chcemy umieć? Co chcemy osiągnąć? Jeśli kompletnie nie wiemy, to jest duży problem! Trzeba ten problem rozwiązać i ten artykuł nie pomoże. Jeśli coś tam wiemy, ale nie mamy bardzo sprecyzowanego to bardzo dobrze. Bo w czasie nauki doprecyzujesz!
Od strony nauczyciela.
Trzy zasadnicze pytania określające trzy etapy uczenia się.
1. Jak się to robi? - Czyli podstawy wiedzy, jak to działa, jakie są zależności, używane terminy, jak to jest zbudowane. Tu jest miejsce na teorie, badania, obserwacje. (bardzo szkolne/akademickie)
2. Jak ja to robię lub inni — bliskie przykłady wykonania. - Słowa uczą, zaś przykłady pociągają (łac.verba docent, exempla trahunt). Informacja bez przykładów jest sucha, mało przyswajalna. Przykłady pokazują zastosowanie wiedzę.
3. Daj uczniowi to zrobić. - W myśl zasady z ang. Learning by doing, wyznacz zadanie i pozwól, by uczniowie to zrobili. Jeśli potrzeba to pomóż, ale nie wyręczaj w robieniu. Najlepszą pomocą to zadawanie pytań ukierunkowujących tak by uczniowie mogli sami znaleźć rozwiązanie. Na zachodzie i USA bardzo mocno są promowane projekt własne uczniów/studentów, ponieważ obejmują trzeci etap. Po co nam wiedza skoro nie wiemy jak ją zastosować?
Dla ucznia, samokształcącego się.
Fragment dla tych, co szukają rozwiązań, a nie wymówek. Jeśli chcesz praktycznie zwiększyć wiedzę i umiejętności postaw sobie zadanie i zacznij działać.
1. Jak się to robi? Zdobądź informację odnośnie do tematu. Internet, książki, czasopisma. Tak, abyś miał pojęcie o słownictwie, pojęciach, zależnościach, ogólną informację o temacie.
2. Jak to robią inni? Dotrzyj do przykładów, jak inni to robią. Idealnie było współuczestniczyć w działaniu przy kimś, uczyć się od niego na przykład: wykonując staż, prace, wolontariat. Od strony praktyczne zobaczysz, jak to się robi. Jeśli nie to dotrzesz bezpośrednio do ludzi, którzy już tego dokonali lub robią. W internecie można dotrzeć do historii, opowiadać jak dokonali tego inni. Często bywa tak, że na sukces składa się wiele czynników, a osiągnąć cel można różnymi drogami.
3. Działaj i zrób to! Odnajdź swoją drogę do zrobienia tego i wypracuj postawę konsekwencji i wytrwałości. Działając, pozyskujesz wiedzę oraz umiejętności z niej skorzystania. Pamiętaj przy tym, że pierwsza wersja jest lepsza aniżeli żadna wersja oraz że perfekcjonizm zabija! Lepiej zrobić wersję pierwszą i ją udoskonalać, aniżeli utknąć na doskonaleniu pierwszego fragmentu. Podejście projektowe planowania/działania i weryfikacji niech będzie twoją drogą.
Przedstawione powyżej informacje możesz stosować do nauki programowania, projektowania, uczenia się języków, matematyki itp.
Czy w twojej nauce dochodzisz do trzeciego etapu?