W serii prawdziwe innowacje chciałbym przedstawić siedem najważniejszych argumentów, które skłaniają przedsiębiorstwa do innowacji. Innowacji w ujęciu wprowadzeniem nowych działań, produktów, procesów do biznesu, które przynoszą zysk przedsiębiorcy i korzyść dla klientów. Oto siedem najważniejszych powodów na innowacje.
1. Innowacja wyróżnia!
Pierwszym powodem jest wyróżnienie się na rynku. Dzisiaj klient ma bardzo szeroki wybór produktu i dostawców. Jednym z takich elementów, to bycie dostrzeżonym - zwiększenie wyróżniania się na rynku. Pamiętacie pojazd z żyroskopem, którym poruszali się ludzie jak z wizji futurystycznych, czy maski na smog, które wyglądają jak jakieś ozdoby mody, czy e-papierosy, które wyparły częściowo tradycyjne papierosy, czy okulary VR kreujące nowy rynek oprogramowania, a nawet tak prozaiczny element, jak nalepka muchy w pisuarze, która zwiększa czystość do okoła pisuaru. Samo-wyróżnienie produktu już ułatwia reklamę, a uwagę ludzi można przekłuć w sprzedaż.
2. Innowacja reklamuje się.
Wyeksponowanie produktu jest naturalną drogą samo-reklamy. Daje możliwość informowania czy polecania produktów przez innych. Sami wicie, na ilu stronach w internecie można spotkać przedstawiane nowinki technologiczne i produktowe. Ile dziennikarzy szuka czegoś ciekawego dla swoich czytelników. Czy nowinki nie są tematem dyskusji na imprezach?
3. Innowacja sprzedaje.
Jest grupa ludzi, która jest skłonna by takie nowinki, kupować i się chwalić nimi. Śmiem powiedzieć, iż innowacyjny produkt jest marką samą w sobie. Popatrzmy na Aple. Firma ta zbudowała swoją markę opierając się o produkty. Najpierw był to designerski komputer, a drugą szansą okazał się mp3-iPod. Porównać to możemy z marką Coca-Coli, która dzięki intensywnej kampanii na święta zwiększyła sprzedaż. Gdzie marka jej budowana jest w oparciu skojarzenie z rozrywką, wolnością i miłością. Uwaga tutaj nie umniejszam roli Coca-Coli, która wypracowała swoją markę. Pamiętam, jak byłem światkiem oraz brałem udział w testowaniu napój: czy ludzie są w stanie rozróżnić ciemny gazowany napój. Postałem chwilę i zobaczyłem coś przerażającego, iż duża część ludzi myliła się, bo nie widzieli opakowania. W wywiadzie wcześniej deklarowali mocne przywiązanie do konkretnej marki.
4. Innowacja zwiększa zysk.
W konkurowaniu możemy wyróżnić podejściem cenowe (powiedzenie Cena Czyni Cuda). Konkurowanie ceną prowadzi do obcinana marży a przez tozmniejszania zysku. Takie działanie na dłuższą metę jest dla producentów nieopłacalne. Innym sposobem na zwiększanie zysku jest dostępność (przykład: zakłady fotograficzne do dokumentów koło urzędów wyrabiających dowody) czy skalowanie (np. sieć Żabek). Jednak nie wszyscy mają taką możliwość. Innowacja pozwala na oferowanie wartości dla klienta, w której klient widzi jeszcze większą wartość aniżeli zaproponowana cena. Pozwala to na sprzedaż oraz ustawienie większej marży - zysku. Często bywa tak, iż koszty produkcji są nieznacznie większe lub nawet niższe. Przykładem mogą być tutaj skarpetki z nanosrebrem, w których koszt srebra był na granicy grosza, a cena produktu była 10 złotych większa od zwykłej skarpety. Innym przykładem jest organizer butów. Cena jego produkcji jest w okolicy 10gr. Obecnie w sprzedaży jest powyżej 5 złotych za sztukę. W momencie, kiedy rozwiązanie było w prowadzane na rynek, to jego cena wynosiła 20-30zł za sztukę. Opracowanie innowacji generuje koszty, a wdrożenie niesie ryzyko klęski. Sztuką jest opracowywać sprytnie innowacje (małe koszty i duże szanse).
5. Innowacja dystansuje konkurencje.
Nowe rozwiązania wyróżnianiają na rynku oraz daję możliwość znacznego wyprzedzenia od konkurencji. Ponieważ nowości dają możliwość ochrony intelektualnej (zgłoszenia patentowe, patenty, wzory przemysłowy). Obok tego jest również prawo pierwszego wprowadzenia na rynek. Tak jak Aple wprowadzając mp3 zamiast walkmana, który wyróżnił się i zdobył rynek.
6. Motywowanie zespołu.
Ludzie są różni, ale w głębi szukają uznania, doceniania oraz chcą robić potrzebne i wartościowe rzeczy. Nasze życie jest, krótkie i chcemy robić fantastyczne rzeczy, uczestniczyć w ważnych działaniach! Czasami ludzie boją się przyznać do tego sami przed sobą. Ostatnio przeczytałem w książce. Co jest przeciwieństwem odwagi? Pierwsze nasuwające się skojarzenie to lęk. A tak naprawdę jest nim obojętność (czyli brak odwagi). Przecież w lęku tez może człowiek zdobyć się na odważne działanie. A jak to wiąże się z innowacją? Poprawnie rozumiana innowacja dostarczania nowej wartości dla biznesu oraz bardzo często dla człowieka, społeczeństwa. I ta właśnie nowa wartość dla społeczeństwa czyni, iż opracowujący mają radość bycia w zespole, który zmienia świat. A ponieważ robiąc nowe rzeczy, zmierzamy się z ryzykiem niepowodzenia, z tąd mogą być obawy.
7. Innowacja to zabawa.
Tworzenie czegoś nowego, testowanie, czerpanie radości z kreowania. Każdy kiedyś był przecież dzieckiem i malował czy robił ludziki z plasteliny. Innowacja w dorosłym życiu daje możliwość bawienia się! Działać inaczej niż inni. Przykładem może być Richard Branson oraz jego firma VIRGIN. Polecam książkę autorstwa: Richard Branson Like a Virgin Czego nie naucza Cię w szkole biznesu. Z której się nauczyłem, iż czerpanie radości z biznesu nie jest czymś złym, a wręcz przeciwnie daje dodatkową siłę do działania.
8. Dostarcza wartości.
Innowacja jest drogą do znajdowania nowych rozwiązań problemów człowieka, czy zaspokojenie jego zmieniających się potrzeb. Zawsze jest człowiek, grupa ludzi - społeczność, czy instytucja reprezentująca interesu ludzi. Zawsze jest człowiek jako ten, który definiuje potrzeby ten, który kupuje. Uwaga innowacje, również występują w przemyśle zbrojnym, przestępczym itp.. Od ludzi zależy, w jakim celu będą korzystali z myślenia i co chcą osiągnąć. Kiedy innowacja jest tworzona w celach dobrych, przynosi ona często dobre owoce.
A jaki jest dla ciebie powód dobry, by interesować się innowacją?