Są to umiejętności dostrzegania szans i tworzenia systemów organizacyjnych generujących zyski. Systemy (prościej: sposoby robienia pieniędzy, naukowo: modele biznesowe) mają na celu coraz to lepsze dotarcie do zasobów (sprzętowych, dostawców, surowców, kapitału ludzkiego, itp.) i wytworzenie dobra (proces przygotowania produktu lub usługi) oraz dostarczenie go w sposób skuteczny do klienta (sprzedaż).
Widzimy tylko rezultaty innych biznesów, lecz drogi, wyrzeczeń, wyborów oraz działań jest trudno dostrzec.
Trzy najważniejsze elementy systemu biznesowego (patrząc procesowo) to:
zasoby ---- przetworzenie ---- dostarczenie
pozyskanie - przygotowanie produktu/usługi – sprzedaż
Bardzo ważną jest umiejętność pozyskania zasobów, przy jak najmniejszym nakładzie, czyli szukanie tak zwanych okazji. Dobry przedsiębiorca będzie umiał ocenić opłacalność oferty, znaleźć zalety lub wady, szanse lub zagrożenia, których inni klienci, a nawet sam sprzedawca nie widzą oraz co ważniejsze wiedzę tę zastosować w praktyce. Przykładem może być sytuacja, gdy ktoś chce sprzedać maszynę w cenie złomu, gdyż potrzebuje pieniędzy i zależy mu na czasie. Zauważając, że sprzęt taki może być wiele warty na rynku lub jest na tyle sprawny, że wciąż nadaje się do produkcji, przedsiębiorca ocenia wartość tej informacji i podejmuje właściwe kroki. Należy pamiętać, że bierność nie prowadzi do osiągnięcia zysku.
Dobry sprzedawca wie, że aby generować zysk należy mieć produkt. Jeżeli jest to produkt zewnętrzny mówimy wówczas o handlu, w takim przypadku przetworzenie ogranicza się do pokazania klientowi dlaczego akurat nasz produkt powinien wybrać. Nie jest to jednak łatwe zadanie, w związku z czym wiele firm zatrudnia osoby specjalizujące się konkretnie w działaniach marketingowych dla produktu.
Jak w start-upach - organizacjach stworzonych w celu znalezienia skalowalnego, powtarzalnego, samo-działającego systemu organizacyjnego, gwarantującego generowanie zysku i rozwój systemu - tak w przypadku działających już biznesów organizacja jest nakierowana na doskonalenie i rozwijanie zdolności generowania zysku, rozwój produktu lub eksploatowanie.
Zdolność kreowania biznesów zaczyna się od dostrzegania możliwości, potrzeb, problemów za zaspokojenie których inni będą skłonni zapłacić
Pewnie kiedyś miałeś takie wrażenie, że stoisz i szukasz jakieś rzeczy, która okazuje się, że była cały czas pod ręką. Przykładem tutaj może być szukanie okularów znajdujących się na nosie lub przypadek, gdy w sklepie zoologicznym szukasz za szybą kameleona lub patyczaka i dopiero po chwili dostrzegasz pierwsze zwierzątko, a potem już szybciej kolejne, bo twój wzrok i uwaga przystosowały się. Pomyśl sobie, czy znajdując dobry model biznesowy – sposób wygenerowania zysku - ludzie ogłaszają to dookoła, chętnie dzieląc się swoim odkryciem? Przeważnie nie, bo duże pieniądze lubią ciszę i spokój!
Jak już dostrzeżesz dobre rozwiązanie to jest czas na zaproponowanie systemu, który by generował dla ciebie zysk. Aby opracować najlepszy dla Ciebie system często wystarczy odwzorowanie, czyli udoskonalenie lub powielenie tego co gdzie indziej dobrze działa. Pewnie spotkałeś się z taką sytuacją, że starym znajomym z klasy, którzy nie koniecznie byli piątkowi a umieli odpisywać zadania domowe, teraz lepiej się wiedzie finansowo. Zawsze pomocnym jest sprawdzenie i przeanalizowanie co działa u innych przedsiębiorców, na czym ich biznesy polegają. Kreatywność doskonalenia i tworzenia sama przyjdzie z czasem.
Ostatnim ważnym etapem jest działanie, tworzenie i organizacja struktury procesu. Jeżeli zarządzasz tylko sam sobą to pozyskanie zasobów, przetworzenie i sprzedaż należą do Ciebie i znajdują się w twoim grafiku. Jeśli współpracujesz lub masz zespół to praca jest podzielona.
Ćwiczenie swojego mózgu, świadomości, koncentracji, wyobraźni pozwala na szybsze i sprawniejsze dostrzeganie możliwości. Odpowiednie ustawienie motywacji, swojego wzorca zachowań, odniesień pozwala na tworzenie dobrych pomysłów, które w połączeniu z działaniem i umiejętnościami oraz wytrwałością przyniosą wymierne korzyści.
W dziale tym znajdują się przykłady innowacyjnych oraz standardowych modeli biznesowych. Przeanalizuj je dokładnie, ćwicząc swoją percepcję i umysł. Sukcesy tutaj opisane mają jeszcze jedno ważne zadanie – inspirować i zachęcać do działania.
Jeśli chcesz więcej zapisz się na newsletter!