Firmy potrzebują innowacji, by mieć przygotowane rozwiązania na przyszłość. Wiele firm, uczelni, a nawet Unia Europejska stworzyła formalne programy innowacji, aby zachęcić do opracowywania nowych rozwiązań dla problemów ludzi. Promuje się ilość wynalazków, złożonych patentów itp.
Pojawia się pytanie, jak myśleć, by tworzyć DOBRE innowacje? Co zrobić, aby menedżerowie stymulowali innowacyjną kulturę firmy? Jakie kompetencje miękkie, czy twarde trzeba brać pod uwagę w projektowaniu programów wynalazczych? Oto kilka podstawowych, praktycznych wskazówek, w jaki sposób organizacje mogą rozwijać „myślenie innowacyjne" a co za tym idzie budować kulturę innowacji.
Widzieć, dostrzegać, wyostrzyć percepcje
Innowacja to wprowadzenie nowego rozwiązania na rynek. Jeśli innowacja przyniesie wymierne, finansowe korzyści w organizacji możemy ją określić jako dobrą. Dlatego ważna jest umiejętność dostrzegania wolnych obszarów działalności-wyróżnienia się, potrzeb i problemów za które klienci są w stanie zapłacić. Ta wiedza bardzo często jest bagatelizowana przez sprzedawców, będących na pierwszej linii frontu. Odpowiednie badania rynku, testowanie rozwiązań daje praktyczne wskazówki co rozwijać.
Myśleć poza schematem
Prawdziwy innowator wyobraża sobie rzeczy, które jeszcze nie istnieją, rozwiązania, które zmienią świat na lepszy. Menedżerowie powinni zachęcać swoich pracowników, by przewidywali przyszłość, myśleli o przyszłych potrzebach, generowali pomysły. Schemat jest tworzony przez historię, rozwiązania przez teraźniejszość. Dlatego warto wybiegać w przyszłość, pytać się, a co by było gdyby...
Bezwzględnie, czy to jest mały czy duży pomysł, innowacja może się narodzić nie tylko, kiedy ma przyzwolenie i wsparcie kierownictwa. Do innowacji trzeba odwagi.
Współpraca napędza innowacje
Mamy różne osobowości w zespole, jedni ludzie lubią wymyślać, tworzyć, kolejni doprowadzać rzeczy do końca, jedni są pesymistami drudzy optymistami. Nakładając na to większe możliwości generowania rozwiązań w synergii (to udowodniono i zastosowano to w burzy mózgu) mamy możliwość tworzenia nowych rozwiązań. Na każdym z etapów jest potrzebne inne podejście, stąd innowatorzy pracując, tworzą zespół. Członkowie zespołu, którzy dzielą się i wspierają pomysły innych osób, są bardziej pomocni i skuteczni niż osoby, które po prostu chcą zachować wszystko dla siebie. Kierownictwo powinno propagować kulturę udostępniania i udzielania się.
Co działa a co nie działa
Aby nie marnować pieniędzy, należy wprowadzać etapowość i weryfikacje. Zadawać sobie często pytanie, dlaczego coś nie działa i jak może działać lepiej. Stworzenie takiego środowiska organizacji, aby twórcy nie musieli koloryzować wyników a informacje zwrotne były otwarcie uzyskiwane w sposób regularny przy braku strachu przed ujawnieniem niepowodzenia, z którego tak naprawdę należy wynieść wiedzę.
Ciężka praca i wytrwałość
Twórcom należy stworzyć takie warunki, aby nie bali się porażki i podejmowali wyzwania, udoskonalali rozwiązania, próbowali. Ciężka praca powinna być wynagradzana nie tylko pieniędzmi, ale również zasługami.
Włączenie klienta do zatwierdzania pomysłów i weryfikacji rozwiązań
Zespół innowatorów musi wiedzieć jakie rozwiązania są już na rynku, jak wykorzystać dostępne technologie, materiały i narzędzia. Ale innowatorzy muszą także zrozumieć sposób myślenia użytkowników i włączyć ich w proces opracowywania i testowania nowych pomysłów. Klienci, nie tylko konsumenci, często stają się aktywnie wspierającym zespołem, dającym informacje czego chcą lub czego nie chcą, z czym mają problem, a co mogą zaakceptować. Dzisiejsza technologia pozwala na zupełnie nowy sposób komunikowania się, współpracy, zrozumienie zachowań i decyzji użytkownika. Jeśli z takich narzędzi skorzystamy zmniejszamy koszty testerów oraz ryzyko związane z rozminięciem się rozwiązania z potrzebą, a co za tym idzie zwiększamy innowacje oraz jej pozytywny odbiór.
Świadomość organizacji
Czy pracownicy Twojej firmy wiedzą o kierunku rozwoju? Czy mają świadomość, iż wspólna praca i wysiłek na rzecz opracowań nowych rozwiązań, czy lepszego dostarczania usług/produktów przyczyni się do obopólnych korzyści? Czy jesteście gotowi, aby sprostać konkurencji na światowych rynkach? Czy chcecie konkurować jakością rozwiązania, a nie tylko ceną?
Jeśli widzisz, że masz braki i poszukujesz sposobów jak prowadzić właściwie biznes, zapraszam Cię do kontaktu. Nie tylko pobudzimy do myślenia, współdziałania, ale również dostarczymy narzędzi, wiedzy dotyczącej zarządzania innowacją, własnością intelektualną, możliwości finansowania.