Warning: A non-numeric value encountered in /plugins/system/helix3/core/helix3.php on line 484

Warning: A non-numeric value encountered in /plugins/system/helix3/core/helix3.php on line 484

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /plugins/system/helix3/core/classes/menu.php on line 239

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /plugins/system/helix3/core/classes/menu.php on line 239

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /plugins/system/helix3/core/classes/menu.php on line 239

Skąd brać pomysły na dobry biznes?

Z tego artykułu dowiesz się skąd można czerpać pomysły na biznes? Jak je szybko i prosto sprawdzać je a potem przechodzić do realizacji. Pokażę również ku przestrodze co dzieje się z większością pomysłów, jakie są niebezpieczeństwa czyhające na realizatorów. Na zakończenie odpowiem na pytanie co dalej kiedy już masz pomysł?

  1. W prowadzenie skąd brać pomysły na dobry biznes?

Prawdopodobnie miałeś kiedyś pomysł na biznes a może nawet marzenie. Co dziennie korzystasz z wielu usług lub produktów. Pracujesz lub pracowałeś kiedyś przy wytworzeniu produktów czy świadczeniu usługi a może nawet uczestniczyłeś w sprzedaży. Na początku zdefiniujmy najprościej ja się da co to jest biznes. Prostota jest ważna dla zrozumienia. Biznes to świadczenie usług lub produktów w zamian za pieniądze. Następuje wymiana dóbr materialnych. Ktoś potrzebuje lub chce usługi / rzeczy, a ktoś inny jest w stanie to dostarczyć. Z tej prostej definicji wynikają dwie ważne rzeczy!

  1. Znalezienie realnych potrzeb.

2. Znalezienie realnych odbiorców Jakiego typu ludzie mają potrzeby? Pieniądze pochodzą od ludzi! Jeśli nawet instytucja płaci to zawsze za ta instytucją stoi człowiek i potrzeby. Dlatego tak ważne jest przyglądanie się potrzebom. Potrzeby mogą być bardzo mocne, możemy je utożsamić z problemami. Potrzeby, które trzeba zaspokoić by żyć i funkcjonować. Przykładem może być choroba, butelka wody na pustyni, konieczność przemieszczenia się, zaspokojenie głodu. Czym mocniejsze tym człowiek jest bardziej zmuszony do zapłacenia. Po drugiej stronie stoją potrzeby bardziej wysublimowane. Potrzeby, piękna, wygody estetyki, rozwoju, rozrywki. W tym momencie ludzie kupują książki, szkolą się, wybierają się na wakacje, koncerty itp. Ilustruje to schemat w którym zestawiono intensywność potrzeb z konieczność ich zaspokojenia.

 

 

 

 

Możemy różnie dzielić potrzeby ze względu na częstość występowań, czy przewidywalność. Sporadyczne – częste (wypadki, zdrowie, głód-pizzeria)– przemieszczania się do pracy, ubrania Przewidziane – nieprzewidziane (jedzenie, ubezpieczanie) – złapanie gumy, popsucie samochodu Istotne jest znalezienie potrzeb i dobre ich z charakteryzowanie. Grupa docelowa Drugim nie odłączanym aspektem kreowania produktu jest grupa docelowa – klienci. W dalszych częściach materiału będzie informacja o realnych kupujących, decydentach i użytkownikach i użytkownikach końcowych. Ale teraz skupmy się na odbiorcach bezpośrednich. Grupa docelowa wiąże się bardzo często z miejscem (np. butelka wody na pustyni, pizzeria osiedlowa), klasą społeczną (np. zakup Ferrari), sytuacją klienta np. (wózki dziecięce), możliwościami finansowymi (np. pożyczki) a przede wszystkim z potrzebą. Czym dokładnie określi się grupę docelową, która ma problem tym bardziej trafimy z produktem, łatwiej będzie nam oszacować cenę, sprzedać. W dalszej części o powiemy to na schematach i przykładach. Skąd brać informacje o problemach i potrzebach? Problemy i potrzeby są koło nas, wystarczy je zacząć zauważać. Co jest na początku trudne. Jeśli chcemy świadczyć usługi dla grupy docelowej należy wejść w nią. Podam tutaj parę przykładów skąd brać idę na biznes.

  1. Odwzorowanie, naśladownictwo.Nie ma nic złego kiedy naśladujemy zgodnie z prawem! Dzięki konkurencyjności rozwija się rynek i produkty. Pamiętajmy, że nie możemy łamać prawa (patenty, ochrona znaków towarowych, stosowanie nie uczciwej konkurencji). Możemy się inspirować.Przykładem może być Grupon – zakupy zbiorowe. Kiedy w stanach zjednoczonych zaczął zdobywać popularność w Polsce narodziły się klony, które funkcjonowały. Nawet jeden potem został wykupiony przez Grupona wchodzącego do Polski. Jeśli obserwujemy rynki zagraniczne, zachowanie ludzi to jesteśmy w stanie przenieść do do innego środowiska. Innym przykładem mogą być obserwacje inwestycji funduszów zalążkowych w Stanach Zjednoczonych czy akcji na kickstarter.com lub indiegogo.com. Jeśli mieszkasz w dużym mieście i masz obok siebie parę pizzerii i każda działa! Więc jest to sprawdzony model biznesowy jest duża szansa że kolejna też będzie działała. Mają oni produkt odpowiadający potrzebom klienta. Zachęcam na wyjście na zewnątrz, rozmowy, wyjazdy, by patrzeć z różnej perspektywy, czytać prasę, raporty rynkowe, uczestniczyć w spotkaniach targach itp. To rozwija wiedzę ale również percepcje jeśli analizujemy.
  2. Udoskonalanie. Jeśli widzi problem z usługą i mamy pomysł jak go udoskonalić może to być droga do sukcesu. Przykładami jest system udoskonalanie systemu zamówienia jedzenia czy ilości wyboru jedzenia Pizzaportal.pl. Innym przykładem jest udoskonalanie szyny do fotografowania edelkrone.com. Zamiast szyny mamy dwa połączone kawałki materiału o wielkości rejestracji 4 razy większej niż długość pojedynczego materiału.
  3. Integracja. Z integrowanie paru elementów w pakiecie lub w jednym produkcie pozwala wejść na rynek. Tak było w przypadku COOLEST COOLER – połączenia lodówki turystycznej, otwieraczem, głośników, stolika, miksera itp. Na Kickstarze zebrali ponad 13 milionów dolarów na rozwój produktu (część była jako przedsprzedaż).
  4. Handel. Często bywa tak iż zaczynając od sprzedaży czyiś produktów umożliwia to budowanie swojego rynku, kanałów dystrybucji a tutaj już jest blisko do swojego produktu. Przykładem może być firma światowa firma z Wrocławia SELENA (chemia budowlana), zaczynali oni od sprzedaży chemii niemieckiej, następnie pakowała a dziś są wiodącym producentem z własną silną marką.
  5. Kolejnym sposobem znalezienia jest poszukiwanie sposobu sprzedaży produktu. Była już mowa o Gruponie i innym przykładem jest sprzedaż abonamentowa co miesięczne np. maszynek do golenia, próbek kawy dla smakoszom kawy. Co miesiąc za drobną opłatą przesyłany jest produkt klientowi. Pomysł się narodził w Stanach Zjednoczonych, gdzie twórcy dostrzeli problem kupowania co miesiąc maszynek do golenia. We Wrocławiu mamy firmę, która opracowała sklep do sprzedaży abonamentowej.

Podsumujmy ten fragment. Przyglądaj się istniejącym biznesom i nasłuchuj potrzeb! Jak narzekają to pytaj co jest potrzebne i ile byli za to w stanie zapłacić. Rozglądaj się, obserwuj i analizuj :) Wejdź w nowe środowiska, notuj, dyskutuj. Zapisanie pomysłu - Strukturyzacja pomysłu biznesowego Kiedy już widzimy potrzeby i problemy oraz nasuwają się rozwiązania ważne jest u strukturyzowanie pomysłu. By móc odpowiedzieć czy da się na tym zarobić. Prostymi podejściem jest odpowiedzenie na takie pytanie w przedstawionym schemacie.   

 

Ten prosty schemat, którego bardzo rzadko uczy się na studiach jest podstawą budowania biznesplanów, analiz rynkowych. Już na etapie konstrukcji, jesteśmy w stanie dużą część pomysłów odsiać lub uszczegółowić. Wymaga to ćwiczenia, jednak daje efekty. Patrząc na czyjeś biznesy, widzimy tylko efekty. Nie wiemy co musiał zrobić aby to osiągnąć, często również nie widać w prost źródeł przychodu. Jednak większości jesteśmy w stanie to zobaczyć, jeśli jesteśmy w stanie zobaczyć to zrozumieć i domyśleć się jak można to osiągnąć. Przykładem może być Pizzeria. Która dostarcza klientom w pobliżu jedzenia. Zaspakaja ona problem czasu przygotowania oraz głodu. Aby funkcjonować potrzeba miejsca, pieca i ludzi pierzących pizze i dowożących na miejsce oraz dobrego przepisu. Za pizze klienci są wstanie zapłacić od 20 zł. Weryfikacja, weryfikacja, weryfikacja Jeśli już mamy pomysły to musimy wybrać. Steve Jobs podkreślał, że Aple jest tym czym jest nie dlatego iż wpadł na pomysł produktu, który znamy ale dlatego iż odrzucił wiele nawet fajniejszych pomysłów i skoncentrował się na jednym. Zobaczmy jak wygląda ścieżka od pomysłu do sukces. Jak widzimy jest masa pomysłów typu „Co”, kuszą one i nawet pojawiają się w trakcie realizacji wybranego pomysłu. W przypadku kiedy pracujemy nad pomysłem powstają pomysły typu „Jak”. Jak zrobić to i tamto. Zaś najważniejszym są pomysły odpowiadające na pytanie „Po co”. To one nadają sens, siłę do działania. Zarówno osobie pomysłodawcy jak i członkom zespołu. Klienci po coś kupują i dowiedzenie się zasadniczą kwestią. Przykładem jest Olej Lorenza opracowany przez dwójkę rodziców, którzy nie poddali się chorobie dziecka mimo że niebyli naukowcami (Historia z ilustrowana w filmie Olej Lorenza 1992) opracowali preparat, którego wielkie koncerny farmaceutyczne pozazdroszczą. Innymi wymiarem „Po co” jest pasja. Jeśli to co robi jest dla nas jest pasją i potrafimy zarazić innych. To powstają firmy typu „Tesla”, „Hyperloop” czy nasza klasa, Ikea czy Prevac itp. Pomysły co? Rozwiązania będące produktem lub usługą na podstawie z identyfikowanych potrzeb/problemów. Pomysły Jak? Jak to zrobić, co jest potrzebne, jak z organizować – struktura organizacyjna Po co? Siła napędowa dla tworzonego biznesu, klientów do kupowania i korzystania Z doświadczenia wiem, że ostatnie pytanie jest najcięższe. Weryfikacja, z różnych stron to jak przygotowywanie projektu. Który czym jest lepiej przemyślany tym łatwiej go z realizować. Aspekty weryfikacji:

  • barierka wejścia, ile potrzeba by wejść na rynek, wypościć produkt
  • jakie zasoby potrzebne są mi i czy jestem w stanie to z organizować
  • czy jest możliwość skalowania, dobry biznes to taki który da się zeskanować i z automatyzować. Jeśli nie to jest miejsce pracy a nie biznes.
  • Jakie ryzyko niesie za sobą.
  • Czy klienci tego naprawdę chcą i czy są w stanie zapłacić.

Jest to taki lejek, który cedzi najlepsze pomysły pozwala je dopracować i wybrać najlepszy. Pułapki i niebezpieczeństwa Stare przysłowie mówi: Dobrymi chęciami piekło jest wybrukowane. Parafrazując to iż jest bardzo dużo ludzi, którzy mają jeszcze więcej pomysłów. Jednak tylko o nielicznych możemy usłyszeć. Lista niebezpieczeństw czyhających na drodze przekształcania pomysłu w biznes.

  1. Rozpraszacze. Powstają nowe lub dostrzegamy nowe pomysły i nie jesteśmy w stanie się wystarczająco skupić uwagę, zaangażować się. Efekty przeważnie są odroczone w czasie.
  2. Kolejną rzeczą to brak wytrwałości. Podejmujemy, działamy, robimy i w pewnym momencie odpuszczamy. Wówczas dużo tracimy a może zabrakło po prostu 5 minut więcej. W tym maratonie nie wiemy gdzie jest meta, ten maraton ma codziennie kolejny „level” do osiągnięcia.
  3. Działać i nie mieć czasu pomyśleć. „Czy zdarzyło się ci kiedyś pracować tak, że nie miałeś czasu pomyśleć po co to robisz? Jak w kawale:Na budowie pracownik jeździ z pustymi taczkami tam i z powrotem. Kierownik w końcu go pyta:- Dlaczego jeździsz z pustymi taczkami? - Bo szefie taki zapierdol, że nie mam czasu nawet załadować! Pamiętajmy nie chodzi o to aby robić dobrze rzeczy ale właściwe rzeczy.
  4. Perfekcjonizm. Musi być to super zrobione, dopiero mogę pokazać produkt na rynek. Jakość jest ważna! A jeśli pokażesz produkt we wczesnym etapie dajesz szansę aby to odbiorcy pokierowali w kierunku, w którym należy rozwinąć produkt. Przetestują, powiedzą i podzielą się.
  5. Budowanie od razu czegoś wielkiego, złożonego. W marketingu jest takie określenie jak MVP – minimum viable product – produkt o minimalnej funkcjonalności. Potem można rozbudowywać a klienci już podpowiedzą, w którym kierunku.
  6. Najważniejsza – największa przeszkodą dla twojego biznesu jesteś ty sam. Twoja umiejętność myślenia, upartość, zaangażowanie, chęć rozwoju, poukładania wewnętrzne. Praca nad biznesem to praca również nad sobą nad swoimi słabościami i mocnymi stronami.Podsumowując

W tym materiale dowiedziałeś się: 1. Jak dostrzegać szanse na produkt usługę z problemów i potrzeb ludzi cz instytucji. 2. Skąd brać inspiracje na biznes (odwzorowanie, udoskonalanie, modyfikacje, integracje, kreowanie nowych rozwiązań) 3. Jak strukturalizować pomysły aby dały one możliwość porównywania ich i oceniania. Schemat z dwoma kwadratami Jaki produkt/usługę dostarczamy? / Jaki problem potrzebę zaspakajamy? / Komu dostarczmy? I za ile dostarczamy? 4. Ścieżka dojrzewania pomysły do działania. Co? - > Jak? – > Po co? 5. Na zakończenie przedstawiliśmy główne pułapki czekające na realizujących pomysł. Mam już pomysł i co dalej? Dalej to przepracowanie jego. Mojego doświadczenia wynika iż najlepiej w zespole, z kimś. Są różne metody np. Kanwa biznesu, biznesplan, wystawienie wirtualnego produktu, w czucie się w odbiorcę, testowanie. O tym opowiem w dalszych materiałach. Jeśli chcesz więcej zapraszam cię na warsztaty. Gdzie jest masa ćwiczeń wyrabiających spostrzegawczość, wytrwałość.      

 

 

 

Skomentuj lub poleć

Free Joomla! template by Age Themes