Laboratoria inLAB – nowe jednostki wspierające transfer wiedzy z uczelni do gospodarki - mają stanowić polski odpowiednik fińskich SIDlab’ów, które od 9 lat z sukcesem działają przy Uniwersytecie Laurea w Finlandii. Efektem ich funkcjonowania jest zwiększanie praktycznej współpracy pomiędzy uczelnią a fińskimi i zagranicznymi przedsiębiorstwami. Adaptowanie fińskiego modelu do polskich warunków odbywa się w ramach realizacji projektu „inLAB – Innowacyjne laboratorium współpracy nauki i biznesu”.
Realizacja projektu „inLAB – Innowacyjne laboratorium współpracy nauki i biznesu” zakłada zaadaptowanie na gruncie polskim rozwiązań stosowanych w Finlandii. Model komercjalizacji wiedzy funkcjonujący na Uniwersytecie Laurea opiera się na działalności tzw. SIDlab’ów. Czym zajmują się te jednostki? „Projekty badawcze prowadzone przez funkcjonujące na Uniwersytecie Laurea laboratoria SIDlab mają na celu wspieranie współpracujących z nami przedsiębiorstw w ich działalności poprzez udostępnianie im innowacyjnych pomysłów powstałych na uczelni. Jednocześnie działanie w ramach SIDlab’ów umożliwia naszym studentom uczestniczenie w praktykach i stażach, podczas których zdobywają praktyczne, biznesowe doświadczenie” – wyjaśnia Julius Tuomisto, Kierownik Projektów w obszarze IT w Laurea University of Applied Sciences. Z kolei Milton Aldrete, Planista w Biurze Współpracy z Zagranicą w Laurea University of Applied Sciences, dodaje – „Ponadto Uniwersytet Laurea wdrożył innowacyjne metody nauczania oparte na modelu ‘Nauka poprzez Rozwój’ (Learning by Developing – LbD), który umożliwia włączenie przedsiębiorstw do programów nauczania. Jest to realizacja procesu dydaktycznego w wyniku realizacji projektów badawczo-rozwojowych. Połączenie “świeżych” pomysłów studentów oraz najnowszej wiedzy naukowej pomaga istniejącym przedsiębiorstwom w rozwijaniu ich działalności oraz w dostosowywaniu czy przekształcaniu wyników badań w nowe modele biznesowe. Model ‘Nauka poprzez Rozwój’ można zatem uznać za kluczowy element skutecznego funkcjonowania laboratoriów SIDlab, będących projektami opartymi na korzyściach wynikających z aktywizacji studentów i kadry naukowej”.
Praktycznym przykładem wspierania innowacyjności akademickiej przez jednostkę SIDlab jest wielokrotnie nagradzany, publicznie udostępniany internetowy serwis umożliwiający renderowanie – Renderfarm.fi (www.renderfarm.fi), obecnie istniejący w wersji beta – „Jest on efektem projektu, który przeszedł już przez etap tworzenia prototypu oraz modelu biznesowego i wkrótce trafi na rynek jako nowy start-up” – mówi Julius Tuomisto – „Od początku realizacji projektu bardzo duża ilość studentów – pod przewodnictwem i opieką ekspertów – brała udział w jego rozwijaniu. W dużej mierze właśnie dzięki tej pracy studentów, serwis otrzymał prestiżową nagrodę w międzynarodowym konkursie World Summit Awardorganizowanym we współpracy z ONZ”.
W podobny sposób na gruncie polskim mają funkcjonować tzw. laboratoria inLAB. Realizatorzy projektu uznali, że korzystanie z doświadczeń światowych innowacyjnych liderów jest szansą na budowanie w Polsce nowych modeli transferowania wiedzy, które w znaczący sposób przyczynią się do zwiększenia współpracy między środowiskiem naukowym i biznesowym. Jednak fiński model wspierania procesu komercjalizacji wiedzy należy najpierw dostosować do polskich warunków – „Występują wyraźne różnice między specyfiką pracy badawczo-rozwojowej na uczelni fińskiej i polskiej, które łatwo dostrzec, stąd nie możemy ślepo przenieść całego rozwiązania.” – zaznacza Robert Lauks, koordynator i współpomysłodawca projektu- „Jak podkreślają Finowie, ważne jest dopasowanie laboratoriów do lokalnych warunków, kultury nauczania i źródeł finansowania, np. w modelu fińskim głównymi źródłami finansowania są środki publiczne pochodzące z uczelni lub z instytucji zajmujących się finansowaniem badań naukowych. Nasze inLABy będą musiały być jednostkami samofinansującymi się i ich głównym źródłem dochodu będą środki pochodzące z przedsiębiorstw. Wdrażanie w Polsce będzie polegało na przetestowaniu wypracowanego rozwiązania na uczelni publicznej i niepublicznej. Jeśli po roku funkcjonowania inLABy spełnią pokładane w nich nadzieje i zwiększą współpracę środowiska akademickiego z otoczeniem biznesowym, zaczniemy zachęcać inne uczelnie do otwierania inLABów w swoich strukturach. Chcielibyśmy, żeby inLAB stał się rozpoznawalną marką, która dla przedsiębiorców będzie jasnym komunikatem”.
Obecnie do Polski przyjechali przedstawiciele Uniwersytetu Laurea, którzy wspierają polskich partnerów w uruchomieniu jednostek inLAB – „Laurea wspiera rozwój modeli inLAB poprzez tutoring, przeprowadzany zarówno przy wykorzystaniu wirtualnych kanałów komunikacji, jak i częstych wizyt studyjnych.” – mówi Milton Aldrete – „Mamy nadzieję, że omawiany model wspierania komercjalizacji wiedzy - bądź jakakolwiek jego zmodyfikowana wersja, która zostanie dopasowana do polskich warunków - przyniesie w Polsce jeszcze lepsze rezultaty niż w Finlandii”.
Uniwersytet Laurea jest zagranicznym partnerem projektu „inLAB – Innowacyjne laboratorium współpracy nauki i biznesu”. Wśród polskich partnerów inicjatywy znajdują się Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy, Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy oraz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jak doszło do nawiązania międzynarodowej współpracy? „Punktem wyjścia w poszukiwaniu przez nas partnera zagranicznego był sam kraj, z którego miał pochodzić partner. Jak wiadomo, Finlandia jest jednym ze światowych liderów w zakresie współpracy nauki z biznesem. Po decyzji, że do tego akurat projektu potrzebny jest partner fiński, bez wahania zdecydowaliśmy się na Uniwesytet Laurea.” – wyjaśnia Grzegorz Grześkiewicz, kierownik i współautor projektu, członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Bydgoszczy– „PTE współpracowało z Uniwersytetm Laurea przy realizacji wcześniejszych projektów. W trakcie wizyt w Finlandii mieliśmy okazję zapoznać się ze sposobem, w jaki Laurea współpracuje z przedsiębiorstwami. Szczególnie mocno zainteresowały nas jednostki SIDlab, w których w bardzo przyjaznej atmosferze pracowali młodzi ludzie, zajmujący się wdrażaniem projektów badawczo-rozwojowych na rzecz przedsiębiorstw fińskich i zagranicznych. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt bardzo przyjaznych relacji, które udało nam się nawiązać z władzami uczelni i pracownikami SIDlabów”.
Uniwersytet Laurea od blisko 10 lat współpracuje także z Wyższą Szkołą Gospodarki w Bydgoszczy. Przez ten czas uczelnie wielokrotnie z powodzeniem realizowały wspólne projekty. Nowy projekt z zakresu transferu wiedzy, w ramach którego zrodziła się koncepcja dotycząca utworzenia w Polsce laboratoriów inLAB, zainicjowany został podczas wizyty przedstawicieli Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego oraz Wyższej Szkoły Gospodarki z Bydgoszczy na Uniwersytecie Laurea, która odbyła się w 2010 roku. „Jako przedstawiciele Uniwersytetu Laurea wierzymy, że adaptacja na gruncie polskim modelu SIDlab, który z sukcesem funkcjonuje w Finlandii od 2003 roku, wpłynie na zwiększenie w Polsce praktycznej współpracy pomiędzy przemysłem a szkołami wyższymi.” – mówi Milton Aldrete – „Ponadto jesteśmy przekonani, że ten rodzaj współpracy, międzynarodowej mobilności oraz transferu wiedzy pomiędzy Finlandią i Polską będzie się rozwijał w coraz szybszym tempie, co ostatecznie przyniesie korzyści obu państwom”.
Więcej na stronie.