Start Innowacji - konferencja i warsztaty
Obecnie młodzi ludzie, rozpoczynający swoją karierę zawodową, wchodzą na rynek pracy z bogatą wiedzą merytoryczną oraz techniczną zdobytą na studiach wyższych. Jednak ludziom tym brakuje praktycznej wiedzy z zakresu istotności podejścia proinnowacyjnego. Uczelnie równocześnie będąc jednostkami badawczymi rzadko wychodzą poza program nauczania poszczególnych przedmiotów, opracowany wiele lat temu, ewentualnie czasem uaktualniany o najnowsze informacje. Podejście zachęcające studentów do tworzenia innowacyjnych rozwiązań jest bardzo ograniczone. Z drugiej strony spotkać się można z wydarzeniami propagującymi działania ukierunkowujące studentów na obracanie kreatywnych pomysłów w rzeczywistość. Z podobnych wydarzeń korzystają jednak najczęściej studenci jedynie wąskiej grupy kierunków, takich jak automatyka, robotyka, elektronika, itp.
Jeśli chcesz zapisać się na konferencję, kliknij tutaj.
Do realizacji projektów badawczych bardziej zachęca się studentów – doktorantów, którzy jednak często prowadzą prace jedynie w zakresie już rozpoczętych projektów. Dodatkowo informacje z zakresu zarządzania własnością intelektualną, czyli kwestii kluczowej dla nowych pomysłów, są im całkowicie lub w większości nieznane.
Przyczyną zbyt niskiego poziomu ukierunkowywania młodych ludzi na innowacje jest fakt, że oni sami niechętnie podejmują się podobnych przedsięwzięć lub wręcz nie zastanawiają się nad stojącymi przed nimi możliwościami z tego zakresu. Studenci i doktoranci wchodząc na rynek pracy nastawieni są zdecydowanie bardziej na odnalezienie posady, na której to co będą robić będzie się ściśle wiązało z już zdobytą wiedzą. Podejście proinnowacyjne wymaga jednak dużej chęci rozwoju oraz przynajmniej wstępnej wiedzy o sposobach realizacji swoich pomysłów.
W ramach realizacji zadania publicznego planuje się dotrzeć do studentów oraz doktorantów z całej Polski, celem zaproszenia ich na organizowane wydarzenia. Zainteresowane innowacjami osoby z tych grup wyrażą chęć uczestnictwa w samych wydarzeniach. Przeprowadzenie serii konferencji oraz warsztatów z wizytami studyjnymi pozwoli na podniesienie świadomości młodych ludzi w zakresie istotności wprowadzania innowacji oraz korzyści z tego płynących. Stwierdzono, że na chwilę obecną poziom podobnej wiedzy u ludzi młodych jest niski i zdecydowanie wymaga podniesienia.
Studenci oraz doktoranci podczas zaplanowanych wydarzeń będą mogli:
- wysłuchać wykładów osób z wiedzą oraz szerokim doświadczeniem z zakresu kreowania innowacji,
- spotkać się ze specjalistami prowadzącymi już wielokrotnie prace badawczo-rozwojowe,
- zobaczyć na żywo działy B+R i nowoczesne laboratoria badawcze firm,
- uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania z zakresu innowacji,
- poznać możliwości przed nimi stojące.
Ze względu na różny poziom zaawansowania zdobytej wiedzy oraz doświadczenia studenci i doktoranci zostali rozróżnieni na dwie grupy:
- grupa 1: studenci,
- grupa 2: doktoranci.
Podział ten zostanie zastosowany przede wszystkim podczas warsztatów z wizytami studyjnymi. Pozwoli to dopasować potrzeby uczestników do stopnia zaawansowania przekazywanych informacji oraz odpowiednio przygotować zadania do realizacji w grupach.
Grupa 1: studenci
Studenci są osobami, które w większości posiadają bardzo ograniczony kontakt z działalnością uczelni. Wielu z nich nie zastanawia się nawet nad swoją przyszłością, skupiając się na bieżącym zdobywaniu wiedzy. Grupie tej najistotniejszym jest, aby przekazać w pierwszej kolejności podstawowe informacje dotyczące korzyści płynących z podejścia proinnowacyjnego. Dopiero po przekazaniu tej wiedzy zasadnym będzie rozwijanie poszczególnych kwestii, wdrażając studentów w tajniki osiągnięcia sukcesu na drodze prowadzenia prac badawczo-rozwojowych w celu odnalezienia nowych rozwiązań.
Grupa 2: doktoranci
Doktoranci to grupa osób już mocno związanych z pracą w środowisku akademickim. Pracując na uczelniach wyższych opracowują oni oraz badają nowe rozwiązania. Stwarza to konieczność przekazania im konkretnej wiedzy, dotyczącej ochrony ich własności intelektualnej oraz praktycznych sposobów komercjalizacji już stworzonych wynalazków.
Cele:
1. Przybliżenie studentom i doktorantom pojęcia „innowacyjność”, z jego szczegółowym zdefiniowaniem
Tematem przewodnim planowanych konferencji i warsztatów będzie istota tworzenia innowacji w dzisiejszych czasach. Omówione zostaną procesy prowadzące od pomysłu do wdrożenia nowego rozwiązania. Szeroko scharakteryzowane zostaną obecnie pojawiające się na rynku nowe produkty oraz usługi. Równocześnie planuje się omówienie tematu zarządzania własnością intelektualną jako podstawowego narzędzia chroniącego najlepsze pomysły.
Jako, że działacze Klastra B+R&I posiadają szczególnie rozwiniętą wiedzę w temacie badań i rozwoju oraz innowacji, przewiduje się dużą łatwość w osiągnięciu tego celu.
2. Wykreowanie postaw proinnowacyjnych wśród studentów i doktorantów przygotowujących się do wejścia na rynek pracy
Podczas konferencji i warsztatów zostanie dokładnie przeanalizowany temat opłacalności postawy proinnowacyjnej wśród studentów oraz doktorantów przygotowujących się do wejścia na rynek pracy. Wymienione zostaną korzyści płynące z założenia własnej działalności, w kontekście obecnych możliwości uzyskania finansowania innowacji z różnych źródeł. Młodym ludziom zostanie zwrócona uwaga na organizowane konkursy krajowe oraz europejskie, najmocniej wspierające działania ukierunkowane na komercjalizację nowych rozwiązań. Zakłada się, że opłacalność podobnych działań zostanie również odpowiednio podkreślona podczas wizyt studyjnych w przedsiębiorstwach posiadających działy badawczo-rozwojowe lub nowoczesne laboratoria.
Przedmiotem zadania publicznego jest przeprowadzenie cyklu konferencji w pięciu miastach Polski oraz warsztatów z wizytami studyjnymi, dedykowanych dla młodych ludzi z całego kraju. Wszystkie zaplanowane w ramach projektu wydarzenia mają na celu podjęcie działań na rzecz rozwijania współpracy środowiska akademickiego z sektorem przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem przybliżania i definiowania pojęcia „innowacyjność” oraz kreowania postaw proinnowacyjnych wśród studentów i doktorantów przygotowujących się do wejścia na rynek pracy. Właśnie studenci oraz doktoranci z całej Polski będą stanowili grupę adresatów projektu.
CYKL PIĘCIU KONFERENCJI
Zaplanowano organizację konferencji w pięciu miastach Polski, jakimi są:
- Wrocław,
- Warszawa,
- Poznań,
- Katowice,
- Kielce.
Wydarzenia będą miały charakter paneli wykładów prowadzonych przez specjalistów posiadających doświadczenie w zakresie prowadzenie prac badawczo-rozwojowych, tworzenia innowacji, wprowadzania na rynek nowych rozwiązań, itp. Planowany temat przewodni konferencji to „Nowe możliwości dla środowiska akademickiego poprzez kreowanie postaw proinnowacyjnych i przedsiębiorczych”. Każde z przeprowadzanych spotkań będzie trwało pięć godzin, dla których harmonogram rozkłada się następująco:
- 9.00 - 9:30 – rejestracja uczestników;
- 9:30 - 10.00 – przywitanie gości;
- 10.00 - 12.00 – panel informacyjny;
- 12.00 - 12.30 – obiad;
- 12.30 - 15.30 – panel przedsiębiorców.
Pierwszy panel wykładowy poświęcony będzie wprowadzeniu do tematu innowacyjności. Zostaną na nim poruszone podstawowe informacje dotyczące kreowania innowacji, zarządzania własnością intelektualną, wprowadzania na rynek nowych rozwiązań oraz korzyści jakie niesie za sobą współpraca środowiska akademickiego z sektorem przedsiębiorstw. Druga część wykładów będzie panelem przedsiębiorców w całości prowadzonym przez przedstawicieli firm, którzy posiadają doświadczenie w zakresie prac badawczo-rozwojowych oraz realizacji projektów.
WARSZTATY Z WIZYTAMI STUDYJNYMI
Warsztaty z wizytami studyjnymi przeprowadzone będą na terenie województwa dolnośląskiego. Jednak wychodząc naprzeciw osobom szczególnie pragnącym poszerzyć swoją wiedzę w temacie innowacji, nabory kandydatów na uczestników przeprowadzone zostaną na terenie całego kraju. Aby móc wziąć udział w warsztatach kandydaci będą proszeni o wypełnienie właściwego formularza.
Zakłada się, że w ramach zorganizowanych warsztatów tematycznych zostaną rozplanowane praktyczne zajęcia oraz bezpośrednie spotkania z osobami posiadającymi największą wiedzę z zakresu kreowania oraz wprowadzania innowacji. Łączna ilość uczestników warsztatów to każdorazowo 20 osób, z czego utworzone zostaną cztery pięcioosobowe grupy projektowe. Grupy te będą równolegle wykonywały poszczególne ćwiczenia pod nadzorem ekspertów.
Planowane są dwa wydarzenia, z czego jedno będzie dedykowane dla studentów, a drugie dla doktorantów. Przewidywanymi tematami przewodnimi warsztatów będą:
- warsztaty przedsiębiorczości innowacyjnej dla studentów,
- warsztaty przedsiębiorczości innowacyjnej dla doktorantów.
Na każdy z warsztatów przeznaczone zostaną dwa dni, soboty i niedziele, których dokładny termin będzie ustalony na etapie planowania, przewidzianym w projekcie. Długość spotkań to 8 godzin dziennie, Dodatkowy jeden dzień zostanie przeznaczony na wizyty studyjne. Przewiduje się, że będzie to poniedziałek lub piątek łączący się z właściwym weekendem warsztatowym, w zależności od później wyznaczonych szczegółów współpracy z przedsiębiorstwami, które zgodzą się na wsparcie tego działania.
Nie przewiduje się organizacji noclegów dla uczestników.
Warsztaty przedsiębiorczości innowacyjnej dla studentów z wyjazdem studyjnym – harmonogram
Dzień I:
9.00-13.00 - Teoria i praktyka nowego produktu/usługi rynkowej
- Wiedza: Rodzaje produktów, usług, prawidłowo zdefiniowany produkt, odbiorca, pojęcia B2B, B2C, S2B, wielkość rynku, kanały dystrybucji, skąd brać pomysły na biznes, modele biznesowe, innowacja- w ujęciu praktycznym,
- Ćwiczenia warsztatowe: definiowanie własnego produktu i odbiorcy docelowego, kreowanie weryfikacja pomysłów, szukanie nisz rynkowych.
13.00-14.00 - Przerwa obiadowa
14.00-17.00 - Tworzenie produktu/usługi i biznesu
- Wiedza: Kanwa Modelu Biznesu, customer journey, alians strategiczne, projekt biznesowy, biznes plan, prezentacja przedsięwzięcia biznesowego.
- Ćwiczenia warsztatowe: Kanwa Modelu Biznesu.
- Zadanie domowe: Prezentacja Kanwy biznesu.
Dzień II:
9.00-11.00 - Prezentacja Kanwy Modelu Biznesu, ćwiczenia praktyczne
11.00-13.00 - Organizacja działalności gospodarczej
- Dostępne formy prawne, sposoby finansowania przedsięwzięć, budowanie zespołu, fazy życia przedsiębiorstwa, dolina śmierci, ryzyka, aspekty prawne prowadzenia działalności, inwestowanie, koszty zysk.
13.00-14.00 - Przerwa obiadowa
14.00 – 16.00 - Sprzedaż, marketing, zysk
- Techniki sprzedaży, negocjacje, prezentacje, umowy sprzedaży.
- Ćwiczenia praktyczne wystąpień publicznych, prezentacji.
Dzień III: Wyjazd studyjny
Warsztaty przedsiębiorczości innowacyjnej dla doktorantów z wyjazdem studyjnym – harmonogram
Dzień I:
9.00-13.00 - Teoria i praktyka nowego produktu/usługi rynkowej na bazie prac B+R
- Wiedza: Własność intelektualna, poziomy gotowości technologicznej, rodzaje produktów, usług, prawidłowo zdefiniowany produkt, odbiorca, pojęcia B2B, B2C, S2B, wielkość rynku, kanały dystrybucji, skąd brać pomysły na biznes, modele biznesowe, innowacja- w ujęciu praktycznym.
- Ćwiczenia warsztatowe: definiowanie własnego produktu i odbiorcy docelowego, kreowanie weryfikacja pomysłów, szukanie nisz rynkowych.
13.00-14.00 - Przerwa obiadowa
14.00-17.00 - Tworzenie produktu/usługi i biznesu w oparciu o know-how
- Wiedza: transfer technologii, Kanwa Modelu Biznesu, customer journey, alians strategiczne, projekt biznesowy, biznes plan, prezentacja przedsięwzięcia biznesowego.
- Ćwiczenia warsztatowe: Kanwa Modelu Biznesu.
- Zadanie domowe: Prezentacja Kanwy biznesu.
Dzień II:
9.00-11.00 - Prezentacja Kanwy Modelu Biznesu, ćwiczenia praktyczne
11.00-13.00 - Organizacja działalności gospodarczej wdrażające rezultaty prac B+R
- Dostępne formy prawne, sposoby finansowania przedsięwzięć, budowanie zespołu, fazy życia przedsiębiorstwa, dolina śmierci, ryzyka, aspekty prawne prowadzenia działalności, inwestowanie, koszty zysk, zarządzenie innowacjami.
13.00-14.00 - Przerwa obiadowa
14.00 – 16.00 - Sprzedaż know-how/produktu/usługi/, marketing, zysk
- Techniki sprzedaży, negocjacje dotyczące transferu technologii, prezentacje, umowy sprzedaży.
- Ćwiczenia praktyczne wystąpień publicznych, prezentacji.
Dzień III: Wyjazd studyjny